Augustić, Nela (2008) Proces nastanka i oblikovanja logotipa. Baccalaureus work - Undergraduate programme. Grafički fakultet. [Mentor: Brozović, Maja].
PDF
Z29_Augustić_Nela.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Od najranijih civilizacija do danas, čovjeku je prirođena želja za posjedovanjem. Nakon industrijske revolucije u 19. st., dolazi do razvoja multinacionalnih kompanija koji traje i danas. Povećavaju se količina i raznolikost proizvoda i usluga te se javlja potreba za njihovim razlikovanjem i prepoznatljivošću. Identifikacija je sveprisutna. Ovdje na scenu stupa logotip, kao esencija vizualnog sistema identifikacije. Logotip se može prikazati kao: znak, zaštitni znak, potpis, simbol, monogram, ili kombinacija navedenog. Oblikovanje logotipa nije jednostavan posao. Prilikom osmišljanja logotipa za neko poduzeće, valja sve što ono predstavlja svesti na jednostavan grafički prikaz. Kako bi se dizajneru olakšao posao, smišljeno je deset pravila kojih se treba pridržavati prije samog početka oblikovanja. Oblikovanje obuhvaća odabir tipografije, palete boja i ikonografije, određivanje oblika logotipa, hijerarhije i fleksibilnosti. Dizajn logotipa mora biti fluidan i dinamičan, kako bi se mogao bez poteškoća koristiti u različitim aplikacijama. Nakon što je odobren od strane klijenta, slijedi prezentacija logotipa, koja označava početak korištenja logotipa u stvarnim scenarijima. Kako bi se pripremili za razne aplikacije logotipa, dizajneri stvaraju knjige standarda, vizualizaciju svih informacija i smjernice potrebne za uspješnu primjenu logotipa u budućnosti. Jednom kad su razvoj i predstavljanje završeni, dizajner bi trebao ostati u kontaktu s klijentom u svrhu nadziranja programa identiteta koji je stvorio.
Item Type: | Baccalaureus work - Undergraduate programme |
---|---|
Mentor name: | Brozović, Maja |
Defence date: | 2008 |
Abstract in english: | From the earliest civilizations to the present, a man's desire to claim ownership is inherent. After the industrial revolution in the 19th century begins the development of multinational companies, which is still taking place today. Increasing the quantity and diversity of products and services, comes the need for their diversity and recognition. Identification is omnipresent. Now the logo enters the scene, as the essence of visual identification system. It can be presented as a sign, trademark, signature, symbol, monogram, or a combination of the above. Designing a logo is not an easy job. When coming up with a logo for a company, everything that it represents should be reduced to a simple graphic. In order to make thing easier for the designer, ten rules were made and should be considered before the design process. The design itself includes choice of tipography, color palette and iconography, the determination of the logo forms, hierarchy and flexibility. Logo design must be fluid and dynamic, so it can be used without difficulty in various applications. After the client's approval follows the rollout of the logo, which marks the beginning of logo usage in real-life scenarios.In order to prepare the logo for its usage in various applications, the designer creates a standards manual, which represents the visualization of all the information and guidance necessary for the successful implementation of the logo in the future. Once the development and introduction are completed, the designer should stay in touch with the client for the purpose of monitoring the identity which he created. |
Uncontrolled Keywords: | logotip, dizajn, vizualni identitet, kreativnost, fleksibilnost |
Keywords in english: | logo, design, visual identity, creativity, flexibility |
Subjects: | TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology |
Institution: | Grafički fakultet |
City: | Zagreb |
Number of Pages: | 51 |
Callnumber: | bro 2008 aug |
Inventory number: | Z29 |
Status: | Unpublished |
Date Deposited: | 15 Nov 2013 21:41 |
Last Modified: | 22 May 2014 09:53 |
URI: | http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/1014 |
Actions (login required)
View Item |