Fotografija na ambalaži u funkciji prodaje proizvoda

Jarža, Marina (2012) Fotografija na ambalaži u funkciji prodaje proizvoda. Diploma work - Pre-Bologna programme. Grafički fakutet. [Mentor: Mikota, Miroslav].

[img] PDF
D1010_Jarža_Marina.pdf
Restricted to Registered users only

Download (24MB)

Abstract

Nekada je svrha ambalaže bila samo zaštititi proizvod, a danas je cilj ambalaže, osim zaštite proizvoda, izazvati osjećaje kod kupaca i komunicirati s njima. Stručnjaci vjeruju da se potrošača može uvjeriti da kupi proizvod preko mudrog dizajna ambalaže. Dizajneri i marketinške kompanije godinama su istraživali tržište kako bi odredili što zapravo privlači kupce kod ambalaže. Zbog raznih trendova koji vladaju tržištem i promjenom ponašanja potrošača, životni vijek ambalaže procjenjuje se na dvije i pol godine. Ako se nakon tog razdoblja ne promijeni dizajn ambalaže, proizvod može izgledati zastarjelo i nekvalitetno. Za proizvode koji odaju dojam niske kvalitete, potencijalni potrošači pretpostavljau da su i siromašnih vrijednosti, bez obzira na cijenu i stvarnu kvalitetu proizvoda. Upravo se fotografijom može zaokupiti čovjekova pažnja, pa zašto to ne iskoristiti u dizajniranju ambalaže da bi se potaknula kupnja nekog proizvoda. U radu se proučava utjecaj fotografije realizirane na ambalaži na kupca prilikom kupnje proizvoda. Kampanja se temelji na dvije različite ambalaže za isti proizvod; na jednoj ambalaži nalazi se fotografija zadovoljnog potrošača proizvoda, a druga ambalaža je bez fotografije. Obavlja se istraživanje na određenom broju uzoraka te se prikazuje rezultat koja od dviju ambalaža bi dovela do boljih rezultata prodaje i zašto.

Item Type: Diploma work - Pre-Bologna programme
Mentor name: Mikota, Miroslav
Defence date: 6 December 2012
Abstract in english: Once the purpose of the packaging was only to protect the product, today the goal of packaging, besides protecting the product, is to make customers feel and interact with the product. Experts believe that it can convince consumers to buy the product through clever packaging design. For years, designers and marketing companies have researched the market to determine what actually attracts customers to the packaging. Because of the various trends that rule the market and changing consumer’s behavior, estimated lifetime of the packaging is about two and a half years. If the design does not change after that period, the product may look poor and outdated. For products that give the impression of low quality, potential consumers assume that they are low value, regardless of the actual price and product quality. It is the photo that can capture customers attention, so why not take advantage of that in designing the packaging to stimulate the purchase of a product. The work studies examine the effect of images implemented on the packaging on the customer when they purchase products. The campaign is based on two different packaging for the same product; one containing the photo of consumer and another is without a photo. Research is carried out on a number of samples and the result shows which one of the two packages would lead to better sales results and why.
Uncontrolled Keywords: ambalaža, reklamna fotografija, prodaja proizvoda
Keywords in english: packaging, advertising photography, product sales
Subjects: TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology
Institution: Grafički fakutet
City: Zagreb
Number of Pages: 67
Callnumber: mik 2012 jar
Inventory number: D1010
Depositing User: Dora Budić
Status: Unpublished
Date Deposited: 23 Apr 2014 13:28
Last Modified: 23 Apr 2014 13:28
URI: http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/1809

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year