Masnec, Marko (2014) Pustolovna fotografija. Master's thesis - Graduate Programme. Grafički fakultet. [Mentor: Mikota, Miroslav].
PDF
DB373_Masnec_Marko.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
Abstract
Modernom čovjeku nužan je kontakt s prirodom o čemu najbolje govori činjenica da je sektor pustolovnog turizma postao jedan od najvažnijih oblika turističke ponude, gdje posljednjih 15 godina taj sektor raste oko 20 posto godišnje i čini oko 20% ukupnog svjetskog turističkog tržišta. Spoj avanture, rekreacije, opuštanja i zabave gdje se korisnici udaljavaju od svakodnevnih problema i stresnih situacija. Da bi se rast turističke posjećenosti mogao nastaviti nužno je dobro oglašavanje kod kojeg je najzastupljenija metoda oglašavanja putem fotografije. U diplomskom radu opisana je povijest razvoja turizma, razlozi postojanja pustolovnog turizma i stanje turizma u Republici Hrvatskoj, nabrojane su dvije podjele pustolovnog turizma „hard“ i „soft“, gdje „soft“ predstavlja blažu formu pustolovne aktivnosti pogodnu za sve uzraste, dok „hard“ predstavlja mnogo zahtjevniju formu pustolovnih aktivnosti te je pretežito namijenjen samo članovima određenih klubova i udruga budući da su preduvjeti određene vještine, fizička i psihička kondicija te za neke aktivnosti i specijalističke škole i tečajevi. Kako je bitno privući konzumente ovog oblika turizma nužno je oglašavanje koje se može vršiti sada već zastarjelim „offline“ metodama ili modernijim „online“ metodama putem društvenih mreža te internet portala i stranica. Prema raznim znanstvenim anketama u svrhu promocije turističkih djelatnosti najučinkovitija metoda je oglašavanje putem fotografija. Pustolovna fotografija je vjerojatno jedino područje fotografije koja je isključivo snimljena od strane sudionika pustolovine koji se nalazi u neposrednoj blizini događaja. Žanrovi su različiti, od sportske fotografije, pejzažne, fotografije biljaka i životinja do makrofotografije. U praktičnom djelu rada analizirane su autorske fotografije te je provedena anketa vezana za interes ispitanika o željama za bavljenje pustolovnim aktivnostima te mišljenju o trenutnoj situaciji u RH vezanoj uz razvoj istih aktivnosti.
Item Type: | Master's thesis - Graduate Programme |
---|---|
Mentor name: | Mikota, Miroslav |
Defence date: | 24 September 2014 |
Abstract in english: | This day and age, humans feel the need to be in contact with nature, which is best illustrated by the fact that adventure tourism sector has become one of the most important forms of tourist attractions, whose popularity has risen by some 20 percent annually and comprises around 20 percent of total global tourism market. The blend of adventure, recreation, relaxation and fun is what allows people move away from everyday problems and stressfull situations. In order to retain an increase in the number of tourists, efficient advertising is of utmost importance. That said, special focus should be allocated to photography since the latter is the most common method of advertising. The paper describes the history of the development of tourism, the various reasons for the existence of adventure tourism and the current state of Croatian tourism. In addition, the two types of adventure tourism „hard“ and „soft“, are further elaborated. „Soft“ adventure tourism represents a milder that is suitable for all ages, while the „hard“ kind represents a more demanding form of adventure activity and is mainly intended for members of certain clubs and associations since it requires certain skills, physical and psychological, in some cases even specialized schools or courses. In order to attract users to this form of tourism, the now outdated „offline“ methods or the modern „online“ methods of advertising that entail social networks and internet portals and web pages could be implemented. According to various scientific surveys that delve into the promotione of tourist activities the most effective method of advertising is through photography. Adventure photography is probably the only area of photography taken solely by the participants end users of the latter, since they are usually the ones closest to the event. There are different genres within adventure photography, including sports photography, landscapes, plants and wilderness photography, as well as macro photography. In the practical section of the paper original photographs were analyzed and a survey was conducted regarding the level of interests in adventure activities on the current situations in Croatia. |
Uncontrolled Keywords: | pusolovni turizam, oglašavanje, pustolovna fotografija |
Keywords in english: | adventure tourism, advertising, adventure photography |
Subjects: | TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology |
Institution: | Grafički fakultet |
City: | Zagreb |
Number of Pages: | 78 |
Callnumber: | mik 2014 mas |
Inventory number: | DB373 |
Depositing User: | Antonia Grgurović |
Status: | Unpublished |
Date Deposited: | 26 Sep 2014 11:37 |
Last Modified: | 26 Sep 2014 11:37 |
URI: | http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/2190 |
Actions (login required)
View Item |