Bačelić, Tea (2015) Usporedba korištenih boja kod proizvoda u različitim zemljema. Master's thesis - Graduate Programme. Grafički fakultet. [Mentor: Mandić, Lidija].
PDF
DB462_Bacelic_Tea.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Cilj diplomskog rada je istraživanje tržišta na području Portugala i Hrvatske, određivanja sličnosti i razlika, pojašnjenje psiholoških faktora kupovanja, navika potrošača i načina na koji potrošači vide određene komponente proizvoda. Posebice se orijentiralo na psihologiju boja, značenja boja s obzirom na povijest, kulturu, religiju i geografski položaj na kojima se potrošači nalaze. Uspoređeno je također odnos istočnog i zapadnog europskog tržišta te su objašnjene razlike u okusu, kvaliteti i dizajnu proizvoda na dvjema tržištima. Metoda koja se koristila pri eksperimentalnom radu je anketa kojom su prezentirani proizvodi dvaju tržišta kako bi se dobila opća slika o konzumiranju i viđenju proizvoda. Proizvodi uključeni u istraživanje s bili napitci, odnosno pića u trgovinama. Rezultati su pokazali kako postoji razlika zapadnog i istočnog tržišta u okusu, dizajnu i kvaliteti proizvoda, no rezultat istraživanja prikazuje kako su potrošači skloni percipiranju boja iz prijašnjeg ili naučenog iskustva, te kako su dizajn i značenja boja različite za svako područje svijeta.
Item Type: | Master's thesis - Graduate Programme |
---|---|
Mentor name: | Mandić, Lidija |
Other mentors: | Carvalho, Joao M. S. |
Thesis Committee: | Poljičak, Ante and Mandić, Lidija and Strgar Kurečić, Maja |
Defence date: | 5 October 2015 |
Abstract in english: | This paperwork contains of market research on the field of Portugal and Croatia, measuring differences and simmilarities, explaining psychological factors of buying, consumers habbits and the way the consumers see certain components of the product. It has been specially oriented on colour psychology, meanings of colours according to history, culture and geographical stand on which consumers are placed. Also, the relationship between eastern and western european market is put, which was the criterium of differences between taste, flavour, quality and design of the market products. Methodology was made with survey in order to get the general aspect of the products. Experiment contained beverages from the markets. Results explained that there is a certain difference of eastern and western Europe in taste, design and quality of the products, but the outcome explains that consumers are inclined perceiving colours from previous or thought experience, general acquaintance of the affection od design and meanings of colours which are different in every parts of the world. |
Uncontrolled Keywords: | tržište, potrošači, napitci, boja |
Keywords in english: | market, consumers, beverages, colour |
Subjects: | TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology |
Institution: | Grafički fakultet |
City: | Zagreb |
Number of Pages: | 43 |
Callnumber: | man 2015 bač |
Inventory number: | DB462 |
Depositing User: | Elizabeta Rybak Budić |
Status: | Unpublished |
Date Deposited: | 16 Oct 2015 08:16 |
Last Modified: | 16 Oct 2015 08:16 |
URI: | http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/2392 |
Actions (login required)
View Item |