Primjena gamifikacije u mobilnim aplikacijama

Šišić, Anamarija (2017) Primjena gamifikacije u mobilnim aplikacijama. Master's thesis - Graduate Programme. Grafički fakultet. [Mentor: Mandić, Lidija].

[img] PDF
DB647_Šišić_Anamarija.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

Gamifikacija je termin koji obuhvaća primjenu elemenata i principa računalnih igara kako bi motivirao i angažirao ljude u kontekstu koji sam po sebi nije računalna igra. Implementacija gamifikacije ne smije biti trivijalna i važno je razumjeti i primjeniti elemente igre u određen kontekst kako bi on bio uspješan kod korisnika. U teorijskom djelu rada proučeno je korisničko iskustvo i detaljno opisane faze procesa korisničkog iskustva. Zatim su opisane vizualne smjernice za dizajn aplikacije na Android operativnom sustavu. Na kraju je opisan pojam gamifikacije, elementi gamifikacije kao i njena uloga u korisničkom iskustvu. U eksperimentalnom djelu rada vrši se analiza konkurentnih aplikacija, analizira se ciljana publika putem ankete i izrađuju se persone. Nadalje, se opisuju funkcionalnosti autorske aplikacije što vodi do izrade prototipa. Prototip autorske aplikacije se testira putem ankete. Glavni cilj ovoga rada je proučiti kako primjena gamifikacije u aplikacijama može imati pozitivan učinak da motivira korisnika kako bi poboljšao tjelesnu aktivnost.

Item Type: Master's thesis - Graduate Programme
Mentor name: Mandić, Lidija
Thesis Committee: Strgar Kurečić, Maja and Mandić, Lidija and Poljičak, Ante
Defence date: 25 September 2017
Abstract in english: Term gamification involves applying elements and principles of computer games to motivate and engage people in a context that is not a computer game. Implementation of gamification should not be trivial, and it's important to understand and apply game elements in a given context which is succesful for the users. In the theoretical part of the work, user experience is studied, then the process of user experience is described in detail. Then, the visual design guidelines for Android platform are described. Finally, the term gamification and it's usage and influence in user experience design is defined. Research and practical work of thesis includes: competitive mobile application analysis, target audience analysis and personas creating. Furthermore, the functionality of the authors mobile application is described, leading to the creation of a prototype. The prototype of the author's mobile application is tested and questioned through a survey. The main purpose of this thesis is to study how implementation of gamification in applications can have a positive effect to motivate users to improve their physical activity.
Uncontrolled Keywords: korisničko iskustvo, gamifikacija, mobilne aplikacije
Keywords in english: user experience, gamification, mobile aplication
Subjects: TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology
Institution: Grafički fakultet
City: Zagreb
Number of Pages: 66
Callnumber: MAN 2017 ŠIŠ
Inventory number: DB647
Depositing User: Nina Jelača
Status: Unpublished
Date Deposited: 08 Dec 2017 08:28
Last Modified: 08 Dec 2017 08:28
URI: http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/2775

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year