Čingel, Martina (2018) Komparativna analiza konzumerske percepcije kolor i crno bijele fotografije u medijskoj i oglašivačkoj industriji. Master's thesis - Graduate Programme. Grafički fakultet. [Mentor: Mikota, Miroslav].
PDF
DB713_Čingel_Martina.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
Fotografija mnogo intenzivnije zaokuplja pažnju potrošača no drugi sadržaj medijske tj. oglašivačke industrije, ali je nužno da djeluje brzo i efikasno. Stoga fotografiju valja oblikovati tako da prenosi što je moguće jasniju poruku, pobuđuje što snažniju emociju te motivira na akciju u što je moguće kraćem vremenskom okviru. Iz tog se razloga u ovom radu istražuje kako potrošači percipiraju vizualni sadržaj ovisno implicira li on crno bijelu ili fotografiju u boji. Prema adekvatnim kriterijima izabire se određen broj fotografija, te se u paru (crno – bijela i u boji) daju na uvid ispitanicima kako bi se saznalo koja verzija izaziva jači emocionalni doživljaj i potiče motivacijski faktor kupnje. Dobiveni rezultati uspoređuju se putem komparativne analize. Interpretacija rezultata ankete daje adekvatan zaključak u odnosu na postavljene hipoteze o jačini emocionalnog doživljaja sadržaja i poticaja motivacijskog faktora kupnje. Zaključuje se da potrošači različito percipiraju sadržaj ovisno o vrsti fotografije, te da u oglašavanju i medijima veči utjecaj na njih postiže fotografiju u boji.
Item Type: | Master's thesis - Graduate Programme |
---|---|
Mentor name: | Mikota, Miroslav |
Thesis Committee: | Žiljak Stanimirović, Ivana and Mikota, Miroslav and Mrvac, Nikola |
Defence date: | 1 February 2018 |
Abstract in english: | Photography takes on more intense consumer attention than other media content, viz advertising, but it needs to work fast and efficiently. Therefore it must be shaped into the most clearest message possible, exhilarating the powerful emotion calling to action in shortest time possible. For this reason, this paper explores how consumers perceive the visual content whether it contains black and white or color photographs. A number of photographs are chosen according to adequate criteria and the pairs (black and white and color) are given to the examinees to find out which version is causing a stronger emotional experience and stimulating the motivational factor of the purchase. The obtained results are compared by comparative analysis. The interpretation of the results of the survey provides an adequate conclusion in relation to the hypotheses on the strength of the emotional content experience and incentives for the motivational factor of the purchase. It is concluded that consumers perceive content differently depending on the type of photographs, and that advertising and media have a greater impact on color photography. |
Uncontrolled Keywords: | fotografija, reklamni sadržaj, potrošač, marketing |
Keywords in english: | photography, advertising content, consumer, marketing |
Subjects: | TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology |
Institution: | Grafički fakultet |
City: | Zagreb |
Number of Pages: | 42 |
Callnumber: | MIK 2018 ČIN |
Inventory number: | DB713 |
Depositing User: | Nina Jelača |
Status: | Unpublished |
Date Deposited: | 15 Feb 2018 08:18 |
Last Modified: | 15 Feb 2018 08:18 |
URI: | http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/2845 |
Actions (login required)
View Item |