Kutle, Klara (2019) Uloga tipografije u grafičkom oblikovanju logotipa za park prirode. Master's thesis - Graduate Programme. Grafički fakultet. [Mentor: Stanić Loknar, Nikolina].
PDF
DB814_Kutle_Klara.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Budući da je pismo jedan od najvažnijih oblika komunikacije, a tipografija je područje koje se bavi estetskim metodama i odabirom znakova unutar pisma, možemo reći da nas tipografija okružuje. Ona zauzima veoma važno mjesto u oblikovanju grafičkih elemenata, zbog toga što, osim značenja riječi, sa sobom nosi asocijacije koje djeluju podsvjesno na primatelja poruke. Upravo taj indirektni utjecaj na čovjeka je ono što čini pravilan odabir tipografije iznimno bitnim. Logotip predstavlja središte vizualnog identiteta, sadržavajući u svojoj formi sve elemente potrebne za prepoznavanje određenog proizvoda. U ovome radu naglasak je stavljen na logotip s tipografijom, te konkretno na ulogu, važnost i način odabira iste. Teorijski dio rada bavi se proučavanjem pismovnih oblika i njihovom klasifikacijom, te tako pruža temeljna znanja potrebna za kreiranje vizualnog identiteta. Također su analizirani postojeći logotipovi parkova prirode kako bi se utvrdile karakteristike potrebne za uspješno funkcioniranje logotipa takve vrste. U eksperimentalnom dijelu rada provedena je analiza proizvoda, u ovom slučaju karakteristike Parka prirode Blidinje, te je proces kreiranja logotipa predstavljen korak po korak. Opisano je dizajniranje piktograma u programu Adobe Illustrator te odabir odgovarajuće tipografije.
Item Type: | Master's thesis - Graduate Programme |
---|---|
Mentor name: | Stanić Loknar, Nikolina |
Thesis Committee: | Rudolf, Maja and Stanić Loknar, Nikolina and Bratić, Diana |
Defence date: | 18 July 2019 |
Abstract in english: | Since letter is one of the most important forms of communication, and typography is an area that deals with aesthetic methods and choosing characters within a letter, we can say typography surrounds us. It occupies a very important place in designing of graphic elements because, apart from the meaning of words, it also carries associations that act subconsciously on the recipient of the message. That indirect affect on the recipient is what makes proper typography selection extremely important. Logotype represents a centerpiece of visual identity, with its form holding all the elements necessary for product recognition. This paper puts an epmhasis on logotype with typography, more precisely the role, importance and a way of its choosing. Theoretical framework studies typeface classification, providing fundamental knowledge necessary for creating visual identity. Existing logotypes for nature parks are also analysed in order to determine the caracteristics necessary for logotype of that kind to function properly. Experimental part of paper shows product analysis, in this case the characteristis of Nature park Blidinje, and the steps of creating a logotype. It describes the process of designing a pictogram in Adobe Illustrator, and choosing the suitable typography. |
Uncontrolled Keywords: | logotip, piktogram, tipografija, park prirode, proizvod |
Keywords in english: | logotype, pictogram, typography, nature park, product |
Subjects: | TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology |
Institution: | Grafički fakultet |
City: | Zagreb |
Number of Pages: | 50 |
Callnumber: | STA 2019 KUT |
Inventory number: | DB814 |
Depositing User: | Nina Jelača |
Status: | Unpublished |
Date Deposited: | 10 Sep 2019 11:11 |
Last Modified: | 10 Sep 2019 11:11 |
URI: | http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/3050 |
Actions (login required)
View Item |