Šiković, Sara (2022) Utjecaj fotografije u promociji turističke destinacije. Master's thesis - Graduate Programme. Grafički fakultet. [Mentor: Strgar Kurečić, Maja].
PDF
DB968_Šiković_Sara.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Abstract
U današnje vrijeme ne možemo zamisliti turizam i doživjeti daleke destinacije bez fotografije. Fotografija, kao medij komunikacije, stoljećima služi za prikaz događaja i osoba koje pobuđuju određenu emociju kod gledatelja, te prenašaju i predočavaju ideju fotografa. Fotografija u turizmu važna je jer ne samo kompozicijski, već i atmosferski može utjecati na doživljaj destinacije kod turista, odnosno može ih privući ili odbiti od želje za posjetom. Možemo ju podijeliti na fotografiju proizvoda (hrane i pića), arhitekture, iz zraka, pejzažnu i slično. Također, vrlo bitna stavka u privlačenju turista je prisutnost turističkih zajednica na društvenim mrežama koje promoviraju svoju destinaciju. Odabirom prave fotografije za društvene mreže i aktivnosti na istima privlači se interes i pokazuje određena atraktivnost lokacije kao i zanimljivosti o istoj. Dostupnošću interneta i društvenih mreža, te dijeljenjem objava destinacije su nikad bliže. Jedna fotografija može biti okidač kod turista jer pobuđuje emociju i priča priču koja će natjerati turista da se i sam upusti u avanturu i proživi viđeno. Svrha ovog rada je prikazati potencijal društvenih mreža u turizmu kroz fotografiju.
Item Type: | Master's thesis - Graduate Programme |
---|---|
Mentor name: | Strgar Kurečić, Maja |
Thesis Committee: | Mandić, Lidija and Strgar Kurečić, Maja and Pibernik, Jesenka |
Defence date: | 29 September 2022 |
Abstract in english: | Nowadays, we cannot imagine tourism and experiencing distant destinations without photography. Photography, as a medium of communication, has been used for centuries to depict events and persons that arouse certain emotions in the viewer, and convey and present the photographer's idea. Photography in tourism is important because not only compositionally, but also atmospherically, it can affect the experience of a destination for tourists, that is, it can attract or repel them from wanting to visit. We can divide it intophotography of products (food and drinks), architecture, from above, landscapes and so on. Also, a very important thing in attracting tourists is the presence of tourist boards on social networks that promote their destination. Choosing the right photo for social networks and activities on them attracts interest and shows a certain attractiveness of the location as well as interesting things about it. With the availability of the Internet and social networks, and sharing posts, destinations are never closer. One photo can be a trigger for tourists because it arouses emotion and tells a story that will make the tourist embark on an adventure and experience what he saw. The purpose of this work is to show the potential of social networks in tourism through photography. |
Uncontrolled Keywords: | Fotografija, turizam, turističke zajednice, društvene mreže |
Keywords in english: | Photography, tourism, tourism boards, social network |
Subjects: | TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology |
Institution: | Grafički fakultet |
City: | Zagreb |
Number of Pages: | 50 |
Callnumber: | STR 2022 ŠIK |
Inventory number: | DB968 |
Depositing User: | Nina Jelača |
Status: | Unpublished |
Date Deposited: | 23 Mar 2023 10:00 |
Last Modified: | 24 Mar 2023 08:29 |
URI: | http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/3432 |
Actions (login required)
View Item |