Objektivizacija vizualne prihvatljivosti degradacije originala fotografske slike = Objectification of the original photographic image degradation visual acceptability

Ptiček, Petra (2021) Objektivizacija vizualne prihvatljivosti degradacije originala fotografske slike = Objectification of the original photographic image degradation visual acceptability. Dissertation (PhD) thesis. Grafički fakultet. [Mentor: Mikota, Miroslav].

[img]
Preview
PDF
Doktorski rad Ptičrk Petra.pdf

Download (12MB) | Preview

Abstract

Fotografska slika je najčešći medij prenošenja informacija dvodimenzionalnom statičnom slikom. Kako bi se osigurao odabir fotografskih slika koje prenose željene informacije, potrebno je osigurati objektivizaciju njihove vizualne prihvatljivosti. Odabir fotografskih slika koje prenose određene informacije, bez obzira ostvaruje li se ta slika kao samostalan medij ili kroz druge, medije, tiskane ili elektronske, primarno se temelji na vizualnim procjenama. Informacije koje prenosi fotografska slika određene su njezinom semantikom koja je definirana tehničkim i sintaktičkim aspektima. U disertaciji se provode istraživanja vizualnim uspoređivanjem kreiranih originala i obradom degradiranih originala fotografskih slika te mjernim određivanjem ukupne promjene boja, svjetline, kromatičnosti, dinamičkog raspona, vrijednosti histograma, sposobnosti razdvajanja linija i faktora sličnosti kao pokazatelja njihovih deskriptivnih karakteristika. Istraživanja upućuju na mogućnost definiranja granica prihvatljivosti promjena pojedinih tehničkih i sintaktičkih vrijednosti fotografske slike uz zadržavanje informacija koje prenosi, kao i mogućnost upravljanja pojedinim parametrima digitalnog zapisa fotografske slike sa svrhom mijenjanja informacije koja se prenosi uz zadržavanje ikoničkog karaktera konkretne fotografske slike odnosno prihvaćanja te slike kao realnog zapisa. U području promjena plavog, zelenog i crvenog kanala digitalnog zapisa fotografske slike u granicama zadržavanja ikoničkog karaktera, istraživanje dokazuje povezanost mjernih karakteristika boja fotografske slike i percepcije fotografske slike, ali i povezanost granica prihvatljivosti promjena vrijednosti kanala zapisa i motiva fotografske slike. Provedena istraživanja povezuju percepciju, odnosno vizualnu procjenu, fotografske slike s vrijednostima promijene dinamičkog raspona, ekspozicije, tonskih vrijednosti, ukupne promijene boja ∆Eₒₒ, svjetline i sposobnosti razdvajanja linija kao parametara objektivne procjene promjena definiranih fotografskih slika u odnosu na originalnu fotografsku sliku, te ukazuju na povezanost navedenih mjernih karakteristika fotografske slike, faktora sličnosti te vizualnih ekspertnih i procjena šire skupine konzumenata. Potvrđuju mogućnost objektivizacije procjene degradacije originala fotografske slike, odnosno prihvatljivosti te degradacije, a da degradirana fotografska slika zadržava ikoničnost u odnosu na originalnu fotografsku sliku.

Item Type: Dissertation (PhD) thesis
Mentor name: Mikota, Miroslav
Thesis Committee: Pap, Klaudio and Mrvac, Nikola and Periša, Mario
Defence date: 10 September 2021
Abstract in english: The photographic image is the most common medium of two-dimensional static image information transfer. In order to ensure the selection of those photographic images that transmit the preferred information it is necessary to determine the objectiveness of their visual appropriateness. The choice of photographic images, regardless of whether they are realised as an individual medium or through other media, print or electronic, is primarily based on visual assessment. In order to ensure the selection of those photographic images that transmit the exact preferred information it is necessary to determine the objectiveness and repeatability of their choice. The information that is transferred by a photographic image is determined by its technical and syntactical aspects. Previous research has shown the possibility of objective representation of individual technical and syntactical characteristics of photographic images, and with that the semantics and transfer of information. In this dissertation research is conducted by visual comparison of created originals and editing of degraded originals of photographic images and by measuring to determine the total change in colour, light, chromatics, dynamic range, histogram values, line separation ability and similarity factor as indicators of their descriptive characteristics. Research indicates that there is a possibility to define the limit of acceptability of change in individual technical and syntactical values of a photographic image with keeping the transferred information, as well as the possibility of manipulating the individual parameters of a digital record of a photographic image with the purpose of changing the transferred information with keeping the iconic character of the photographic image, i.e., accepting the image as a real record. In the area of changes to the blue, green and red channels of the photographic image’s digital record within the limits of keeping the iconic character, research has proved a connection of the colour metrics of the photographic image and the perception of the photographic image, but also the connection of the limits of acceptability of the changes in the values of the record channel and the motif of the photographic image. The conducted research connects perception, i.e., visual assessment, of the photographic image with the values of the change in the dynamic range, exposition, tonal values, total change in colour ∆Eₒₒ, lightness and line separation ability as the parameters of objectiveassessment of changes in the defined photographic images in relation to the original photographic image and indicate that there is a connection between the listed metrics of a photographic image, the similarity factor and expert visual and assessment of a wider group of consumers. It confirms the possibility of objectiveness of the evaluation of the degradation of the original of a photographic image, i.e., of the acceptability of this degradation, while the degraded photographic image remains iconic in relation to the original photographic image
Uncontrolled Keywords: fotografska slika, degradacija originala, prihvatljivost degradacije, vizualna procjena, mjerne karakteristike fotografske slike
Keywords in english: objectification, degradation, visual assessment, line separation ability, syntax, semantics
Subjects: TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology
Institution: Grafički fakultet
City: Zagreb
Number of Pages: 201
Callnumber: 655:77 PTI o
Inventory number: 10426
Depositing User: Nina Jelača
Status: Unpublished
Date Deposited: 25 Apr 2022 08:56
Last Modified: 25 Apr 2022 09:00
URI: http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/3352

Actions (login required)

View Item View Item