Komunikološka uloga boje u grafičkom dizajnu

Dedić, Matija (2007) Komunikološka uloga boje u grafičkom dizajnu. Diploma work - Pre-Bologna programme. Grafički fakultet. [Mentor: Pibernik, Jesenka].

[img] PDF
D563_Dedić_Matija.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Više od bilo kojeg drugog elementa dizajna, boja ima utjecaj da nas učini svjesnim o onome što vidimo. Boja defi nira svijet oko nas i naše osjećaje. Boja se može opisati na dvije različite metode ili dvije točke gledanja - objektivno i subjektivno. Boja se može defi nirati kao psihofi zikalni fenomen induciran svjetlom ili osjećaj koji u mozgu izaziva svjetlost emitirana od nekog izvora ili refl ektirana s površine nekog tijela. Psihologija boje je osjet svjetlosti koji se prenosi do mozga kroz oko. U pokušaju da se shvati važnost boje u našim životima, teoretičari boje od davnina do danas su pokušavali objasniti i znanstveno i psihološki djelovanje boje. Pamćenje, iskustvo, inteligencija i kulturološko nasljeđe jako utječu na percepciju boje kod ljudi. Korištenjem različitih kombinacija boje i različitih vrijednosti atributa boje, postižu se određeni efekti u dizajnu.

Item Type: Diploma work - Pre-Bologna programme
Mentor name: Pibernik, Jesenka
Defence date: 2007
Abstract in english: More than any other element of graphic design, colour makes us more aware of the things around. Colour defi nes the way we feel and see the world which surrounds us. There are two ways to defi ne colour: a subjective and an objective one.Colour can be described as a psychophysical phenomenon induced by light, or the emotion in our brains provoked by a source of light or refl ected from the surface of an object. The psychology of colour explains it as the impulse of light transfered to the brains, through the eyes.In order to prove the importance of colour in our life, the experts have been trying to explain its infl uence from both psychological and scientifi c point of view. The perception of colour is strongly infl uenced by our memory, experience, intelligence and cultural heritage.By using different hues and values of colour, various effects can be achieved.
Uncontrolled Keywords: boja, ton, svjetlina, sheme boja, krug boje, pozadina
Keywords in english: colour, hue, light, colour schemes, colour wheel chart, background
Subjects: TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology
Institution: Grafički fakultet
City: Zagreb
Number of Pages: 51
Callnumber: pib 2007 ded
Inventory number: D563
Status: Unpublished
Date Deposited: 15 Nov 2013 21:32
Last Modified: 26 May 2014 08:22
URI: http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/530

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year