Udženija, Mario (2009) Simbolika maske: uloga grafičkog dizajna u suvremenom društvu. Baccalaureus work - Undergraduate programme. Grafički fakultet. [Mentor: Pibernik, Jesenka].
PDF
Z113_Udženija_Mario.pdf Restricted to Registered users only Download (264kB) |
Abstract
Sva ljudska društva se temelje na razmjeni informacija. Grafički dizajner djeluje u polju vizualnih komunikacija u suvremenim uvjetima gdje tržište upravlja svim aspektima življenja. Rad grafičkog dizajna se nalazi unutar moralnih i etičkih vrijednosti krojene po mjeri robe, a ne čovjeka. Brand kao moderan totem predstavlja skup svih metafizičkih vrijednosti društva koje određena tvrtka preuzima pod svoje okrilje. Podložnost čovjeka brandu može se usporediti sa totemističkim štovanjem, brand sa totemom, a grafički dizajn kao djelatnost koja maskira pravu namjeru tvrtke, novčanu dobit. Pokušavajući iznijeti čvrste činjenice na kojima počivaju naši životi postavili smo temelje za slobodno razmišljanje gdje je u sve u grafičkom dizajnu prisutna maska kao krinka, a gdje je ona uloga šamana, kreatora.
Item Type: | Baccalaureus work - Undergraduate programme |
---|---|
Mentor name: | Pibernik, Jesenka |
Defence date: | 2009 |
Abstract in english: | All human activities are based on the exchange of informations. Graphic designer is active in a field of visual communications in contemporary conditions where all aspects of living are controlled by market. Graphic designer's work is situated between moral and ethical values influenced by marketing, and not a humanistic values. Brand, as a modern totem represents all the metaphysical values which certain company takes under its control. Inferiority of humans to brand can be compared with totemic honourig, brand we compare with totem, and graphic design is then the creator of the mask of some companys real intentions, the profit. Defining those facts, we established foundations for more thinking over the subject, when design acts with a thief mask, and when he has a mask of the shaman, the creator. |
Uncontrolled Keywords: | Marka, Totem, Grafički dizajn, simbolika |
Keywords in english: | Brand, Totem, Graphic design |
Subjects: | TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology |
Institution: | Grafički fakultet |
City: | Zagreb |
Number of Pages: | 27 |
Callnumber: | pib 2009 udže |
Inventory number: | Z113 |
Status: | Unpublished |
Date Deposited: | 15 Nov 2013 21:42 |
Last Modified: | 20 May 2014 12:51 |
URI: | http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/1089 |
Actions (login required)
View Item |