Multiplatformsko izdavaštvo: od tiskanog do digitalnog izdanja

Požežanac, Antonio (2016) Multiplatformsko izdavaštvo: od tiskanog do digitalnog izdanja. Master's thesis - Graduate Programme. Grafički fakultet. [Mentor: Zjakić, Igor].

[img] PDF
DB582_Požežanac_Antonio.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

Izdavačka industrija pokazala je veliko zanimanje za tehnike koje podržavaju izdavanje istog sadržaja različitim komunikacijskim kanalima. Navedeni sektor elektroničkog izdavaštva naziva se više-medijsko izdavaštvo, uzročnik je ozbiljnih izazova prilikom pripreme dokumenata, strukturiranja dokumenata i njihova procesuiranja. Digitalizacijom i pojavom više-medijskog izdavaštva te zahtjevima tržišta dolazi se do toga da zastupljenost određene publikacije kroz tiskano izdanje, mrežno odredište (web stranica) i elektronički distribuiranu interaktivnu publikaciju postaje norma u poslovanju i opstanku na tržištu. Takvi zahtjevi kreatorima sadržaja podrazumijevaju integraciju "inteligentnih" radnih tokova u poslovanje. Ovaj rad istražuje polje više-medijskog izdavaštva s aplikacijski orijentirane strane. Prezentirani su prvi koraci prema automatiziranom generiranju tiskanih i elektronskih publikacija iz jednog izvora informacija. Pristup rada temelji se na višemodalnim dokumentima i na fazama produkcije. Cilj rada jest pronaći tehnološka rješenja temeljena na tehnologijama otvorenoga koda koja se mogu implementirati u postojeće radne tokove produkcije tiskanog izdanja. Uporaba ovoga pristupa prikazana je na primjerima radnih tokova izrade i strukturiranja sadržaja časopisa u svojem tiskanom izdanju, mrežnom odredištu i elektronski distribuiranom izdanju.

Item Type: Master's thesis - Graduate Programme
Mentor name: Zjakić, Igor
Thesis Committee: Mandić, Lidija and Zjakić, Igor and Matijević, Mile
Defence date: 28 September 2016
Abstract in english: The publishing industry has shown great interest for techniques that support publishing the same content through various channels of communication. This electronic publishing sector, called cross-media publishing, is the cause of many serious challenges related to the process of preparing, structuring, and processing documents. The digitalisation and appearance of cross-media publishing and the demands of the market have led to the presence of a certain publication in printed form, as a website, and in an electronically distributed interactive form. This is currently becoming the standard in the publishing business and key to surviving on the market. This places a demand on content creators to integrate ‘intelligent’ workflows into their business model. This paper explores the field of cross-media publishing from an applicationoriented angle. The first steps towards the automated generation of printed and electronic publications from a single source of information are presented. The paper uses an approach based on multimodal documents and phases of production. The goal is to find technological solutions based on open-source technologies that can be implemented into existing workflows regarding the production of printed publications. The application of this approach is illustrated on examples of workflows related to the production and structuring of magazine contents in printed form, on a website, and in an electronically distributed form.
Uncontrolled Keywords: tisak, tekst, časopis, multiplatformsko izdavaštvo, markdown, xml, indesign
Keywords in english: print, text, magazine, multiplatform publishing, markdown, xml, indesign
Subjects: TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology
Institution: Grafički fakultet
City: Zagreb
Number of Pages: 69
Callnumber: ZJA 2016 POŽ
Inventory number: DB582
Depositing User: Nina Jelača
Status: Unpublished
Date Deposited: 24 Nov 2016 09:07
Last Modified: 24 Nov 2016 09:07
URI: http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/2633

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year