Grafički dizajn nacionalnih identiteta

Kovačević, Kristina (2009) Grafički dizajn nacionalnih identiteta. Diploma work - Pre-Bologna programme. Grafički fakultet. [Mentor: Jurković, Mato].

[img] PDF
D670_Kovačević_Kristina.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Prisutnost nacionalnog identiteta neke zemlje u njenom grafi Ëkom dizajnu ovisi o mnogim Ëimbenicima. Prije svega o jačini identiteta te zemlje i važnosti koju zemlja posvećuje čuvanju i isticanju tog identiteta. U svijetu koji teži globalizaciji, upravo je identitet odlučujući čimbenik prepoznatljivosti zemlje u široj svjetskoj javnosti, pa stoga zemlja koje se uspije jasno vizualno istaknuti među stotinama drugih, postiže na taj način prednost na tržištu. U ovom radu vidljivost (ili nevidljivost u pojedinim slučajevima) nacionalnog identiteta u grafi čkom dizajnu pokazana je na primjerima mnogih zemalja, a sa posebnim su zanimanjem obrađene zemlje neeuropske tradicije, upravo zbog svoje izdvojenosti od meusobno vrlo sliËnog kulturnog nasljea zemalja Europe i Sjeverne Amerike.

Item Type: Diploma work - Pre-Bologna programme
Mentor name: Jurković, Mato
Defence date: 2009
Abstract in english: Presence of the national identity of a country in its graphic design depends on many factors. First and foremost, on the actual strength of its identity and the importance which that country dedicates to the upholding and accentuating that identity. In the world that aspires to globalization, identity is a defi ning factor that differentiates a specifi c country in the eyes of the wider world public. Therefore, a country that succeeds in clearly visually emphasizing among hundreds of others, obtains in such way an advantage on the market. In this thesis, the visibility (or invisibility in some cases) of the national identity in the graphic design is shown on the examples of many different countries with a special interest on the ones that are coming from the non-European tradition as a result of theirs detachment from mutually quite similar cultural heritage that countries of Europe and Northern America posses.
Uncontrolled Keywords: grafički dizajn, nacionalni identitet, komunikacija, vizualna kultura, lokalne tradicije, nasljeđe, poruka, globalizacija, prepoznatljivost
Subjects: TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology
Institution: Grafički fakultet
City: Zagreb
Number of Pages: 44
Callnumber: jur 2009 kov
Inventory number: D670
Status: Unpublished
Date Deposited: 15 Nov 2013 21:34
Last Modified: 19 May 2014 13:05
URI: http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/626

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year