Radonić, Kristina (2008) Crno - bijeli digitalni fotolaboratorij. Diploma work - Pre-Bologna programme. Grafički fakultet. [Mentor: Mikota, Miroslav].
PDF
D779_Radonić_Kristina.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Abstract
Crno-bijela fotografija može biti jedan od najizazovnijih načina predstavljanja prizora. Ako o boji razmišljamo kao o načinu da se snimi prizor, o crno-bijelom onda možemo razmišljati kao o načinu kako interpretirati taj prizor. O fotografovoj vještini ovisi kako će predočiti njegovu strukturu, tonalitet i kompoziciju. Snimanje u boji nedvojbeno nam daje veliku fleksibilnost pri naknadnom uređivanju fotografija. Ipak, crno-bijela fotografija daje posebne “slobode” u radu i ima posebnu kreativnu vrijednost. Slika koju ste snimili digitalno vaš je sirovi materijal, “negativ”, a ono čemu se teži ne mora biti baš savršena slika iz fotoaparata, već ona koja ima najviše slikovnih informacija koje ćete izvući u “fotografskom laboratoriju“. “Digitalni fotografski laboratorij“ je više tehnički učinkovitiji, a postiže se i velika kreativna kontrola. U ovom radu objašnjene će biti tehnike pretvaranja fotografija iz kolor u crno-bijelu te će se opisivati sijaset procesnih trikova i poboljšanja slika koja u digitalnom fotografskom laboratoriju možemo ostvariti. Iako je digitalna fotografija tehnički različita od tradicionalne, počevši već od metoda snimanja, ona predstavlja kontinuitet u fotografskoj povijesti. Nije supstitut snimanju na filmu već nudi i je samo jedan drugi način zabilježavanja sadašnjosti.
Item Type: | Diploma work - Pre-Bologna programme |
---|---|
Mentor name: | Mikota, Miroslav |
Defence date: | October 2008 |
Abstract in english: | Black and white photography can be one of the most challenging ways of making a scene. If we think about color as a way to capture the scene, than black and white is an interpretation of the same one. Because of that, photographs skills are important in preserving the mood, structure, tonality and composition. Taking shoots in color gives us high editing flexibilit. Yet, black and white photography gives us special freedom in our work and have special creative value. Foto that you took digitally is your row material, “negative” and it is not suppose to be perfect, but to maintain with more as possible information’s about picture. Digital photographic laboratorium is more technically effective and creativity is increased from the traditional one. This work will deal with methods of converting color pictures into the black and white ones, descriptions of effects and image improvements that can be done in digital photographic laboratorium. Although digital photography is technically different than the traditional one, starting with how it records and print an image, it’s still a continuation of our photographic history - another way to make a photograph. Time will help us to put this into perspective. |
Uncontrolled Keywords: | crno-bijela fotografija, digitalni fotografski laboratorij, kontrast, metode pretvorbe, tehnike digitalnog fotografskog laboratorija, "Channel Mixer", zrnatost, toniranje |
Keywords in english: | black and white photography, digital photographic laboratorium, contrast, black and white conversion, "Channel Mixer", toning, "dodging and burning" |
Subjects: | TECHNICAL SCIENCES > Graphic Technology |
Institution: | Grafički fakultet |
City: | Zagreb |
Number of Pages: | 41 |
Callnumber: | mik 2008 rad |
Inventory number: | D779 |
Status: | Unpublished |
Date Deposited: | 15 Nov 2013 21:36 |
Last Modified: | 21 May 2014 12:34 |
URI: | http://eprints.grf.unizg.hr/id/eprint/744 |
Actions (login required)
View Item |